Friday, September 25, 2009

novellmöte

Har just haft samtal med Jonas Karlsson, författaren och skådespelaren, och Etgar Keret, en av de absolut största författarna i den yngre generationen i Israel.
De skriver på sina egenartade vis, men har en blick för det absurda, sorgliga och humoristiska gemensamt.
Läs dem bägge, de är fantastiska på var sitt vis.
Annars är bokmässan i Göteborg som vanligt, intensiv, myllrande, VARM (de borde dra ner temperaturen i lokalerna), flimrig, och kul.
Jag har inte hunnit se något seminarium, men har stått i montern B05:60 och träffat en massa människor, läsare, lärare, grannar och bekanta. Toppen.

Samt hållit samtalet med Anna-Karin Palm, Jerker Virdborg och Anneli Rogeman om Vi:s litteraturpris OCH manifestdebatten. Jerker och Anna-Karin hade en slipat, skarp munhuggning. Under en sekund eller två blev jag lite orolig för det framtida juryarbetet, men det gick bra och de gillar ju varann också. Helst tycker jag att alla ska vara vänner.

Johan Hakelius gick förresten med på att rekommendera min bok ok, amen på Vi:s boktips-site, mot att jag rekommenderade hans Döda vita män. Fair enough.

Jag tycker att det är väldigt kul att stå i montern, men är lite oroad över detta. För jag gillar att träffa folk, men så gillar jagockså just den där kiviks marknad-grejen, att få ge folk ett prenumerationserbjudande av sällan skådat slag, att lägga med ett extra klistermärke eller en gratis tidning från förra hösten. Eller en gratis karamell:
"Inte nog med det! Jag lägger också med det här rosa bokmärket som det står Vi Läser på. Och inte nog med det! Du får också det här KLISTERMÄRKET som det står Tidningen Vi på. Och inte nog med det, du får också den här gamla tidningen, (som vi omöjligt kan bli av med på annat sätt), ett äldre nummer, men helt gratis, DET LÄGGER JAG OCKSÅ MED. Och inte nog med det! om du dessutom lämnar din mailadress får du en pocketbok. Här! Ta två! En till frun också."

Ja, ni fattar. Jag har blandade känslor inför det här. Borde jag ha blivit något annat än kulturredaktör? Försäljare på ambulerande marknader?

Nä, jag tror faktiskt att jultomte är det rätta alternativet i så fall. för det är just det här att ge bort som jag gillar.

No comments: