Wednesday, December 9, 2009

Litterär groda

En av årets sista grodor hoppade i P1:s litteraturprogram Bibliotekets senaste avsnitt.

Inbjudna gäster skulle prata om nobelpristagare och en fråga gällde dem som fått priset under de senaste tio åren. När programledare Louise Epstein frågar författaren Stewe Claeson (som var inbjuden i egenskap av att ha läst så gott som alla nobelpristagare om jag hörde rätt) vad han anser om 00-talets nobelpristagare i litteratur, svarar han bland annat :

"Jag tycker att de liknar varandra i något avseende också. Jag börjar bli lite lite trött på det ständiga ältandet utav förintelsen och så. Och det gäller också svensk litteratur nu, med fler romaner som handlar om samma sak".

Varpå Louise Epstein enkelt undrar vilka av de senaste tio nobelpristagarna förutom Imre Kertész som skriver om förintelsen?

Ingen naturligtvis. Vilket Claeson nu inser, 0ch börjar mumla om att de sysslar med "den problematiken" som har med "förtryckspolitiken" att göra. Hans exempel är Pamuk, Lessing och Müller. Louise Epstein konstaterar mycket riktigt att förtryck ju är ett ganska vanligt litterärt tema, och går sen vidare.

Men om Stewe Claeson menar politiskt förtryck i allmänhet, varför säger han "ältandet om förintelsen"? Dessutom, det är en rätt makalös inställning typ; get over it, ok, sex miljoner judar utrotades, och ett antal andra miljoner homosexuella, romer, sinnessjuka. men det var väl ett fasligt tjat om det. det var ju sextio år sen, kom igen, liksom.

Hade jag varit drabbad (det finns ju sådana personer i livet fortfarande) hade jag tagit, tja, rätt illa vid mig om nån uttryckte sig så.

Får man gissa att Stewe Claeson (som i höst kom med romanen Än jublar fågelsången, garanterat förintelsefri) egentligen är sur för att Steve Sem Sandberg fick Augustpriset för sin tegelstensroman om ghettot i Lodz och att Per Agne Erkelius nominerades till dito pris för en roman som utspelar sig under förintelsen? Att det är vad som egentligen ligger bakom Stewe Claesons märkliga kommentar?

Ni kan lyssna själva här. ca 36 minuter in i programmet.

2 comments:

Rufus said...

Stewe har också varit verksam i Öst-Tyskland på den gamla tiden och då kanske hela förtryckarbiten känns jobbig. Sällan tycker gamla VPKare att detta förtryck var på riktigt. För att inte tala i eget intresse hänvisar han till förintelse biten och det är verkligen illa.

Nina Solomin said...

Han försökte svara här, men misslyckades och mailade mig sen i stället. jag ska se om jag kan lägga ut vår replikväxling.