Monday, November 23, 2009

Julbokstips

I nya numret av Vi ber jag åtta kända och aktuella författare att vaska fram sina favoriter under bokåret 2009. Agneta Pleijel, Björn Ranelid, Gabriella Ahlström, Dick Harrison m.fl. rekommenderar sina pärlor.

Och nu tänker jag själv föreslå några årsaktuella böcker att ge bort i julklapp:
Kanadensiska novelldrottningen ALICE MUNRO har kommit ut med två volymer på svenska i år; Nära hem och Kärlek, vänskap, hat. Hon har ett mycket exakt öga för mänskliga relationer, och en förmåga att skapa psykologiska undertexter som imponerar. Perfekt gåva till svärmor.

En annan intressant novellist är israelen ETGAR KERET, som jag träffade i Göteborg tidgare i höst. Han introducerades med novellsamlingen Åtta procent av ingenting förra året, nu finns ytterligare en, som fått titeln Goda intentioner. Gillar man Kerets absurda, tragikomiska stil är även den nya samlingen ett måste, fast jag tycker att den innehåller en del texter som är något grövre och brutalare. Perfekt att ge till en urban, ung vuxen.

MONICA FAGERHOLM är ett självklart måste. Glitterscenen heter den fristående fortsättningen på augustprisbelönade Den amerikanska flickan. Fagerholm är med sin helt säregna, på samma gång svårtillgängliga och flödande rika litterära stil både originell och nyskapande. Ges t.ex. till en väninna som kommit förbi småbarnsåren (mest pga tjockleken alltså).

Det var tre, jag återkommer med fler TIPS framöver. Än är det inte ens första advent.

No comments: